„Etimologija
reči Das Unheimliche je izvedena iz semantičkog jezgra Das Heim –
dom, odakle heimlich – pripadati kući. Nemačka reč Heimat znači
zavičaj, rodna zemlja (gruda). Dom, pre nego građevina, a postoje i mnoge
kombinacije kao Heimatstadt (rodni grad), Heimatland (rodna
zemlja), Heimaterde (rodno tlo), Heimatliebe (rodoljublje).
Das Heim istovremeno znači i nešto što je skriveno tako da ga drugi ne mogu videti, nešto držano po strani od drugih, ali najbolje biva izraženo peudonegacijom Das(Un)heimliche. Radi se o uznemiravajućoj, čudnoj blikosti između poznatog i nepoznatog – kada se poznato promalja ispod nepoznatog oblika /pojave ili kad se to nepoznato otkriva kao blisko, poznato. Semantička oblast reči Das Heim (nešto što se podrazumeva kao blisko) postaje semiotički kod gde različita značenja i njihove konstelacije uspostavljaju horizont očekivanja.
Tako je Das
Unheimliche na izvestan način podvrsta Das Heimliche, ne njegova
negacija već pozitivni izdanak. Das Heimliche je homonim specijalne
vrste: istovremeno znači i domaće, poznato, ali i nepoznato, strano,
tajanstveno – das Heimliche se dakle neobjašnjivo (unheimlich), pretvara u svoj opozit. I to je mesto gde nastaje
obrt: upravo zbog nemogućnosti potpunog razumevanja pojma, zbog toga što se
pojam opire adekvatnom objašnjenju, što se ne da – on postaje zastrašujući.
Das Unheimliche u
značenju čudan (eng. unfamiliar, uncanny, eerie, sinister), jeste negacija
prvog značenja (Das Heimliche) – premda oba značenja koincidiraju. U
definisanju termina ponekad izgleda da je intuicija ta koja preuzima
inicijativu i usložnjava odnos familijarnog, bliskog i čudnog. Zastrašujućeg. Specifičnost
Das Unheimliche je u činjenici da je nešto zastrašujuće ne zbog toga što
je nepoznato ili novo već iz razloga što ono što je bilo poznato sada nekako,
postaje čudno.“ *
Das Unheimliche je
dakle u velikoj meri neprevodiv u srpskom jeziku. Serijom fotografija se
namerava popuniti to mesto kroz razlicite vizuelne narative. One su pokusaj
konstrukcije neopipljivog fenomena Das Unheimliche i pokazatelj da se njime
u veoma velikoj meri opisuju naša
sadašnjost, egzistencija, životi.
Isprekidanost i ekscesnost,
necikličnost, sve obelezja naše realnosti, nameću diskontinuitete koji
iscrpljuju, zastrašuju; poznato, naučeno nam se vraća dovoljno modifikovano
tako da kompromituje i čini nekorisnim naše iskustvo, namećući nelagodnost
koja zastrašuje. Nemogućnost otpočinjanja kontrolabilnog ciklusa koja rasipa
energiju; iscrpljujuća entropija nam vraća našu realnost izmenjenu. Isto, a
neprepoznatljivo. Brutalne varijacije konteksta koje naš tekst čine nepreciznim
i neupotrebljivim, jesu karakteristike kako naše realnosti, tako i Das
Unheimliche pojma.
Sa ovim
pretpostavkama su oblikovane fotografije, na način da je serija vizuelnih
uzoraka našeg iskustva nastajala prepoznavajući tragove Das Unheimliche koncepta
ne znajući mu ime, uspostavljajuci obrise i donoseci radost prepoznavanja.
Taj odnos
simetrije, odraza i potonjeg ispunjenja – sistematizacije nepoznatog, koje je
time postajalo poznato, uviđanje relacija i njihovih korespodentnosti -
izomorfizma, jeste konačno dovelo do razumevanja, katraze.
Konkretizujući
izrečeno i izrazavajuci ga u ravni slike, dozivljavamo sledece sledeće
iskusvene susrete:
Različiti
vizuelni uzorci grada, grada koji je poznat, u kome se živi, a koji nam se
obraća na iznenadjujuci nacin.
Serija
fotografija koje docaravaju situacije bega, eskapizma; želje za konstrukcijom
predvidljivosti i potom iskoraka u zadovoljstvo i lepotu. I proizilazeca
nestabilnost, neizdrzljiva nestabilnost i nemogućnost zadržavanja željene
pozicije. I ponovni pokušaji. Dirljivo i vredno postovanja. I tako sklisko.
Kuća.
Neposredano i najmanje rizično nastojanje da se osvetli koncept Das
Unheimliche. Pusta. Odlazak, napuštanje. Mnoštvo
razloga, jakih, različitih razloga ne znače ništa. Predvidivost.
*Mariela Cvetić, Das Unheimliche,
psihoanalitičke i kulturalne teorije prostora, izdavač Orion art i Univerzitet
u Beogradu – Arhitektonski fakultet Beograd.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Das Unheimliche
Srđan Veljović
Srđan Veljović
Poslednjih petnaestak godina, koliko je izlagačkom aktivnošću prisutan na domaćoj umetničkoj sceni, fotograf Srđan Veljović je izgradio specifičnu autorsku poziciju. Naime, Veljovićeva fotografska praksa i opus se u pomenutom periodu razvijaju kako kroz njegovo intenzivno praćenje i dokumentovanje različitih vidova kulturnog, društveno-aktivističkog, urbanog života prvenstveno Beograda, ali i Srbije i regiona, tako i kroz niz projekata u kojima tematizuje i problemski otvara brojna relevantna pitanja u vezi sa socio-političkim kontekstima našeg podneblja. U svojevrsnoj hronici događaja, pojava, situacija Veljović predočava kompleksnu sliku ovdašnjih društava, pažljivo beležeći sve od uzroka i posledica perpetuirajućih kriza sa kojima se ista suočavaju prethodne dve ipo decenije do nekih malih prostora/zona i pojedinačnih gestova nepristajanja, borbe i otpora postojećim okolnostima. Sagledan u celini Srđanov fotografski rad predstavlja konzistentno vizuelno istraživanje, upotpunjen i autorovim aktivnim promišljanjem samog medija fotografije, njegove funkcije, značenja i značaja kao dokumenta i kao umetničkog izraza u interpretaciji društvene stvarnosti.
Aktuelni foto projekat Das Unheimliche, koji je prezentovan u Galeriji Kulturnog centra Požega, obuhvata grupu fotografija nastalih u dužem vremenskom periodu i rezultat je Veljovićevih recentnih bavljena različitim ličnim fotografskim arhivama odnosno njihovom (re)konceptualizacijom. Niz fotografskih radova autor uvezuje i idejno razvija oko pojma Das Unheimliche, koji u našem jeziku ostaje bez preciznog ili jednostavnog prevoda upućujući na čitav spektar drugih pojmova i opisa kojima bi se moglo objasniti i rasvetliti njegovo značenje. Koncept Das Unheimliche, koji u istoimenom eseju među prvima ozbiljnije razmatra i inauguriše u polje kulture Sigmund Frojd, ukratko bi se mogao tumačiti kroz tenzičan i uznemirujući odnos između poznatog i nepoznatog zapravo u vrsti psihološke iskustvenosti sveta u kojoj se istovremeno prožimaju vrlo bliski i začudni sadržaji, oblici i pojave. U nedavno objavljenoj naučnoj studiji Das Unheimliche / psihoanalitičke i kulturalne teorije prostora, koja je Veljovića i uvela u zanimanja za ovaj fenomen, autorka Mariela Cvetić se problematici posvetila iz ugla interdisciplinarnog istraživanja i refleksije termina Das Unheimliche u široj sferi umetničkog stvaralaštva (od književnosti do vizuelnih umetnosti) ukazujući još jednom na suštinsku ambivalentnost koncepta, te u tom smislu njegovu lingivističku kompleksnost i trajnu otvorenost u definiciji. Upravo u toj neprevodivosti i neuhvatljivosti pojma Srđan Veljović prepoznaje jedan mogući interpretacijski i koncepcijski ključ za grupu fotografskih radova koji bi se tematski najopštije mogli objediniti pričom o kolektivnim doživljajima današnje realnosti, o neizvesnosti, nestabilnosti, nepredvidivosti. Autor ih otkriva u različitim vizuelnim narativima, u urbanim prizorima Beograda, eksterijerskim situacijama, scenama neposrednih životnih okruženja i mesta društvenih dešavanja, locirajući neopipljivi Das Unheimliche u njegovoj jedinoj i pravoj dimenziji neprekidne fluktuacije i transformacije sadržaja proživljenog, spoznajnog, intuitivnog, nesvesnog, sećanja...Srđanove fotografije svedoče o usložnjenosti našeg emiprijskog prostora, karakteru i dinamici njegovog uspostavljanja i (pre)oblikovanja u mreži permanentnih uodnašavanja individualnih osećaja, svakodnevnog života, društveno-istorijskih prilika. Posmatrač, zapravo, na ovim fotografijama biva konfrontiran sa svim onim procesima koji tvore uprizoreno, njegova kontinuirana redefinisanja u spoju i spletu čulne recepcije, fakata, okolnosti, emotivnih i psiholoških utiska.
Miroslav Karić
Нема коментара:
Постави коментар